Jak obrabiać zdjęcia? | PORADNIK | Zachód Słońca | AdobeLightroom | TUTORIAL

AdobeLightroom | TUTORIAL
Jak obrabiać zdjęcia?| PORADNIK | Zachód Słońca | AdobeLightroom | TUTORIAL



W dzisiejszych czasach obróbka fotografii stała się niemalże koniecznością. Coraz większa liczba osób decyduje się na fotografowanie w formacie RAW porzucając pliki JPEG wypluwane z puszki, które to naznaczone są procesem obróbki, przez bezosobowe algorytmy, które nastąpiły już w body naszego aparatu.




Każdy fotografujący dąży do perfekcji, do odpowiedniego wyrazu swoich prac. Do przekazywania emocji poprzez swój pryzmat postrzegania otoczenia. Ważnym aspektem tego przekazu jest proces postprodukcji fotografii. Szczególnie, gdy fotografujemy w formacie RAW, który zapewnia nam późniejszą pełną kontrolę nad końcowym efektem naszego zdjęcia.

W serii vlogów o fotografii krajobrazowej pokazuję Wam jak w różnych warunkach prawidłowo naświetlić naszego RAW'a już podczas robienia zdjęcia. Prawidłowo naświetlona ekspozycja w późniejszym etapie obróbki daje nam duże pole do popisu.
W dużym uproszczeniu mówiąc RAW jest to format pliku nie kompresowanego, z minimalnym wpływem oprogramowania body naszego aparatu. Surowy plik RAW najczęściej jest odbarwiony, pozbawiony kontrastów oraz ostrości. Jest odpowiednikiem negatywu w fotografii analogowej, a raczej błony pozytywowej filmu do slajdów.




Surowy RAW | Nikon D600 + Nikkor 70-210 f/4-5.6




W dzisiejszych czasach u wielu osób postprodukcja fotografii czasami budzi kontrowersje. Pojawiają się dyskusje na temat naturalności, odwzorowania rzeczywistości i prawdziwości świata.

W przypadku fotografii w formacie RAW obróbka jest konieczna. Są to totalnie surowe pliki wyprane z barw, ostrości oraz kontrastu. Jest to najnormalniejsze wywoływanie zdjęcia, tylko w tym przypadku z odpowiednika negatywu (RAW'a) na pozytyw (JPEG), a komputer staje się ciemnią fotograficzną. Każda fotografia, nawet analogowa przechodzi w laboratorium proces korekcji barw i kontrastów, tylko w tym przypadku używana jest do tego specjalistyczna chemia. Fotografia telefonem komórkowym, czy aparatem kompaktowym także przechodzi zbliżone procesy obróbki cyfrowej, lecz już przy samym zapisie zdjęcia w aparacie, tylko wtedy to już działają algorytmy oprogramowania samego aparatu, a fotografujący ma na nie znikomy wpływ. W takim przypadku można śmiało powiedzieć, że dane zdjęcie, tylko częściowo jest jego autorstwa, gdyż nie ma on wpływu na jego w pełni kontrolowany wyraz końcowy.
Natomiast z drugiej strony nie zapominajmy, że fotografia jest sztuką i wspaniałą formą ekspresji, budzenia w odbiorcy emocji i budowania specyficznego odczucia odbioru, a także niekiedy formą wielu kontrowersji.





Wywołany RAW w Adobe Lightroom 5.7 | Nikon D600 + Nikkor 70-210 f/4-5.6



Ze względu na ogromną ilość Waszych próśb i pytań w dziedzinie obróbki zdjęć postanowiłem stworzyć na moim kanale nową serię vlogów. Vlogów o obróbce zdjęć.

W pierwszym odcinku mojej nowej serii BorowyRóóm opowiadam o procesie obróbki fotografii zachodu słońca.

Mam nadzieję, że seria ta będzie dla Was pomocna i pomoże Wam ulepszyć wasz warsztat, a Wasze prace będą jeszcze bardziej satysfakcjonujące.
Nie zapominajcie Kochani, że obróbka ta jest moim subiektywnym procesem, a każdy z Was musi wypracować swój własny styl.


Serdecznie zapraszam
















*     *     *     *     *





Komentarze

  1. rewela, choć ja nie mam czasu na taką obróbkę :) Masz Bracie smykałę do wystąpień, świetnie Ci to idzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krzyś ... Taka obróbka to kilka minut roboty. Mi to zeszło przez opowiadanie o tym. Jakoś mam problem z opowiadaniem o tym, co robię, gdy jestem skupiony na tym, co robię ;)

      Usuń
  2. Ach, kiedy subskrybowałam Twój kanał nawet nie śmiałam marzyć, że zechcesz pokazywać proces obróbki zdjęcia. A tu proszę, zapowiadasz cały cykl! Super! Świetnie objaśniasz, więc choć jeszcze nie bardzo umiem posługiwać się LR, to z pewnością wiele się nauczę. Film bardzo mi się podobał i na pewno będę go wielokrotnie oglądać - jeszcze nie zdążyłam zauważyć/przyswoić wielu szczegółów obróbki. Zdjęcie po obróbce jest wspaniałe, a oglądając i słuchając nagle wydało mi się, że i ja będę potrafiła dobrze obrobić zdjęcie. Jak dotąd, moją największą bolączką jest ustawienie właściwego balansu bieli. A Ty to po prostu wiesz z góry...
    Bardzo dziękuję za ten film!! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Serdecznie zapraszam do komentowania!
Uwaga - Obraźliwe treści, oraz nietreściwe komentarze, nie związane z treścią i reklamujące inne blogi, czy strony będą automatycznie lądować do spamu.